Et af de danske brands, som har udmærket sig allerbedst i både indland og udland, er smykkefirmaet, PANDORA. Tilbage i 1982 blev firmaet stiftet, men det var særdeleshed i slut 90’erne, deres brand for alvor bragede frem hos smykkeforhandlere verden over. En helt særlig betydning for brandets popularitet fik deres armbånd og halskæder i sølv, som op igennem 00’erne fungerede som et samleprojekt hos mange kvinder. Med et klassisk, kraftigt sølvarmbånd eller -halskæde som base havde man nemlig selv mulighed for at designe sit eget personlige smykke ved at tilføre en række af de forskellige vedhæng og charms, som PANDORA havde designet dertil. Disse vedhæng og charms var designet med forskellige motiver, farver og materialer; eksempelvis en lille honningbi i sølv med en guldkrone på hovedet, og kunne kombineres på kryds og tværs alt efter, hvilke motiver og designs du personligt synes bedst om. PANDORAs virksomhedsstrategi med sine fine vedhæng og charms skabte grobund for et marked i Danmark, som sidenhen er eksploderet. I 2015 udgjorde PANDORAs samlede omsætning 16,7 mia. dkk!
En anden type af udskiftelige vedhæng og charms møder vi med brandet Carré Jewellery, der har skabt stor succes med sine separate vedhæng, som man har mulighed for at udskifte i eksempelvis en halskæde. Med deres forskellige vedhæng har du mulighed for at variere eksempelvis en klassisk, neutral halskæde til uendeligt mange looks og bruge den sammen med en række forskellige outfit. Carrés vedhæng har typisk et yderst feminint design med smukke sten i forskellige farver omringet af en enkelt sølv, guld eller forgyldt kant med fine detaljer. Blandt populære vedhæng og charms møder vi desuden de fine troldekugler, der minder om den kreative design-selv-løsning, som også Pandoras succes bygger på.